loading...

Oblatne s Jaffa keksima

 Ukusan kolač s Jaffa keksima i oblatnama koji se zaista brzo priprema, ali i zaista brzo nestaje s tanjura... Svakako provjerite naš slatk...

Friday, October 28, 2016

Prva godina života: učenje kroz povjerenje

Slikovni rezultat za baby




Želite da dijete bude sretno i pametno? Na vrijeme mu ponudite ono što je važno za razvoj mozga

Kad bi barem približno mogla naslutiti što se upravo odvija u njima, novorođenčad sigurno ne bi prespavala većinu dana s takvim zadovoljstvom. U glavama beba starih nekoliko tjedana se naime događaju velike promjene. Mozgovi im od rođenja rade punom parom. Dok su roditelji i dalje potpuno obuzeti blaženom novom srećom, mališani su se već uputili u smjeru budućnosti. Sve bebe su genetski progamirane da postanu pametne. Otpočetka im je zabavno učiti, a ako ih roditelji pri tom podržavaju, sve će biti u redu. Novorođenčad će postati pametni mali prvoškolci. No pred njima je za početak napeta prva godina u kojoj prolaze neke važne prekretnice.

Povjerenje oslobađa glavu

Iskonsko povjerenje naziv je čarobne riječi koja i male i velike ljude može dovesti do najvećih uspjeha. Volja za životom i učenjem urođena je svakom zdravom djetetu. No ono što mu je potrebno da bi razvilo sve svoje talente je sigurnost. Bebe mogu najbolje razumjeti i otkriti svijet kad osjećaju stalnu prisutnost i zaštitu roditelja ili drugih bliskih osoba. Samo tada se osjećaju sigurno. Naime, njihovi mali mozgovi rade osobito učinkovito kad uče opušteno pa mogu bez straha i stresa usvajati informacije iz okoline. Osobito važno u prvih dvanaest mjeseci: snažna unutarnja povezanost s mamom i tatom.

Osjećaj sigurne povezanosti, iz kojeg raste iskonsko povjerenje, razvije se u prvoj godini života. Onda kad dijete osjeća da ga se razumije i kad se odmah ispunjavaju njegove potrebe za hranom, toplinom, nježnošću i poticanjem. Priroda se pobrinula da sve majke i očevi intuitivno osjećaju što je potrebno djetetu. Povezanost nastaje kad roditelji vjeruju toj intuiciji, u interakciji s bebom – dodirom, vizualnim kontaktom, povjerljivim razgovorima. Roditeljima se ljubav koju daju djetetu uzvraća: u obliku oduševljenog smješka, zadovoljnog ciktanja dok se maze i grle, osjećaja da mogu umiriti svoje dijete te puno malih napredaka u razvoju koje mogu promatrati.

Učenje bez stresa

Živčane stanice bebinog mozga od rođenja željno preuzimaju sve signale i informacije koje do njih prodiru preko osjetilnih organa. Pokušavaju ih razvrstati tako što ih međusobno umrežavaju – stvaraju se veze, grade se prijenosnice (sinapse). Nastaju složene strukture koje djetetu omogućavaju spoznavanje povezanosti stvari i složenih pravila, izvođenje logičkih zaključaka i odgovarajuće djelovanje. Što su djeca starija, strukture su stabilnije.

Primjerice, ako sedmomjesečna beba želi crvenog medvjedića koji leži pred njom na podu, to za nju više nije problem. Impuls ide do mozga i proces se odvija: ispružiti ruku, otvoriti šaku, uzeti. Još prije tri mjeseca za to su bili potrebni silni napori. Malo po malo, izgrađuju se pojedina područja mozga. Svaki stupanj napretka u prvim mjesecima popraćen je stvaranjem novih veza. Za to bebi treba mira i samo onoliko podražaja koliko može preraditi.

Dovoljno vremena za produbljivanje znanja

Na početku su mjesta spajanja živčanih stanica još prilično labava. Učvršćuju se tek kad ih se ponovo potvrdi. Promatranjem: bebe vode unutarnju statistiku. Što ponovno zajedno nastupi, pripada zajedno. Primjer automobila: beba već dugo sumnja da svi automobili imaju kotače. Što vidi više automobila, njezina pretpostavka sve više prerasta u čvrsto uvjerenje. Ponavljanjem: svijet se sastoji od pokušaja i pogrešaka. Beba danima pokušava upecati dudu varalicu koja leži u njezinom krevetiću. Nekad joj to uspije slučajno. Njezini pokreti su sve sigurniji i jednom će zgrabiti dudu i suvereno je staviti u usta.

Neka samo odredi materijal za učenje

Svijet je veliki eksperimentalni laboratorij i mali uživaju u zadovoljavanju radoznalosti. Neprestano promatraju i eksperimentiraju. Pokazuju mami i tati što ih zanima. Od petog mjeseca života pokazuju ručicama, još ranije iskazuju radost kad vide poznato lice, prvim gugutanjem i tepanjem pozivaju na razgovor.

Roditelji koji ohrabruju
 
Glasan glas susjede? Zasljepljujući bljesak munje? Je li to opasno? Kratak pogled na mamu i tatu smiruje, njihovo opušteno držanje tijela, prijateljska mimika i tihi glas signaliziraju da je sve u redu. Znanstvenici ovo povratno osiguranje koje već tromjesečne ili četveromjesečne bebe traže kod svojih roditelja nazivaju “check back”. Što su maleni aktivniji, postaje sve značajnije.

Djeca nikad neće tako brzo učiti kao u prvoj godini života. Veliki mozak se u tom razdoblju utrostručava. Sve važne veze u različitim područjima mozga su uspostavljene i već imaju intelektualne spoznaje koje su temelj za njihov daljnji duševni razvoj. Počinju apstraktno misliti: krajem prve godine znaju da stvari postoje i onda kad ih oni ne vide. Mogu prizvati u pamćenje sliku mame i tate – i kad su odvojeni od njih.

To je važno za put u samostalnost: što se dijete osjeća sigurnije povezano, to stabilnije nosi u sebi slike svojih bližnjih i utoliko mu je lakši prvi korak u veliki svijet.

Najbolja škola: uradi sam
 Nije vam potrebna Mozartova glazba u dječjoj sobi i čitanje ozbiljne književnosti na glas. Igre koje ćemo predstaviti u nastavku i ono što dijete samo izabere od poticaja dostaju u potpunosti. Tajna kasnijeg uspjeha u školi leži u tome da se djeci zarana dopusti da sama isprobaju kako stvari funkcioniraju. Kad roditelji pokažu djetetu kako se iz drvenih kockica pravi toranj, ono je možda nakratko fascinirano – no čini veći korak u razvoju kad samo shvati kako se kockice slažu jedna na drugu. Mala pomoć je naravno dopuštena.

Minhenska znanstvenica koja se bavi proučavanjem beba, profesorica dr. Mechthild Papousek, kaže: «Sve što pokažemo djeci, ona to ne mogu više učiti.« Uključujući da se djetetu ne gura zvečka u ruke, nego da ga se pusti da samo posegne za njom. Mali ljudi koji se naprežu postižu veći napredak. U načelu vrijedi: djeca najviše uče kad sama preuzmu inicijativu i aktivno stupe u dijalog s okolinom.

Podrška djetetu u prvoj godini života

* Prilagodite se djetetu i nek vas vode njegove potrebe. Dajte mu ljubav, blizinu i nježnost
* Razgovarajte s njim. Spremno je kad se okrene prema vama i ručice su mu opušteno otvorene. Ako   mu je dosta, okrenut će glavu
* Od trećeg mjeseca možete bebi pokazivati šarene predmete i slike, idealna je pokretna viseća        igračka iznad krevetića
* Od šestog mjeseca možete razgovarati s bebom. Kad nešto kažete, odgovorit će gugutanjem
* Igre prstima i škakljanjem vesele bebe od šest mjeseci nadalje
* Igre skrivača su idealne od sedmog mjeseca. Neka predmet nestane a onda ga opet čarolijom vratite


No comments:

Post a Comment